На база
публикуваните отчети за изборната кампания за президент [1]
и гласовете получени на първи тур[2]
реших да сметна средната сума дадена от първите шест кандидата и любимецът на
народа Пищова за един глас.
Защо се спрях на този метод за средна цена на
глас?
- Защото така
може да сметнем колко е ефикасността[3] на
кампанията на кандидатите (съпоставяме постигнатите резултати с вложените
ресурс).
Използвал съм гласовете от първи тур за Радев и Цачева, за да няма голямо отклонение, но разходите към включват и такива правени и между двата тура.
Използвал съм гласовете от първи тур за Радев и Цачева, за да няма голямо отклонение, но разходите към включват и такива правени и между двата тура.
Кандидат
|
Стойност на кампанията
|
Получени гласове на първи
тур
|
Р.Радев
|
878 742 лв
|
973 754
|
Ц. Цачева
|
1 714 786 лв
|
840 635
|
Кр. Каракачанов
|
470 233 лв
|
573 016
|
В. Марешки
|
257 843 лв
|
427 660
|
Пл. Орешарски
|
123 009 лв
|
253 726
|
Тр. Трайков
|
871 353 лв
|
224 734
|
Д.Маринов
|
39 736 лв
|
14 974
|
Може да заключим,
че Пл. Орешарски е бил най-ефективен, а Тр. Трайков е на другия полюс.
Друг извод, който
може направим, че бюджетът с който разполагат кандидатите, не е най-важният фактор в изборната
кампания. Кандидатите, управлявали рационално финансите си, са успели да максимизират
резултата си, като се има предвид по- ограниченият им бюджет спрямо
предварително сочените фаворити – Радев и Цачева.
[1] http://erik.bulnao.government.bg/RegDonors/RegParticipants/ParticipantsInCik.aspx
Няма коментари:
Публикуване на коментар